تولید محتوای آموزشی, تولید محتوای آموزشی

تولید محتوای آموزشی یکی از مهمترین عوامل رشد وب‌سایت‌ها است. مهم نیست کسب و کار شما در چه زمینه‌ای باشد، مهم این است که به کاربران و بازدیدکنندگان سایت خود، آموزش‌های مرتبط با کسب‌وکار خود را ارائه دهید.

برای مثال، اگر کسب‌وکار شما در زمینه ساخت ویدیو و تیزر تبلیغاتی است، بهترین راه برای رشد برندتان و افزایش تعداد مشتریان، تولید محتوای آموزشی برای کاربران است.

ما در طول این مقاله، با این مثال (خدمات ساخت ویدیو تبلیغاتی) سعی داریم موضوع تولید محتوای آموزشی را از همه جوانب برای شما باز کرده و توضیحات لازم را ارائه کنیم. البته نکات این مقاله فقط محدود به این کسب‌وکار نیست، این فقط یک مثال است. نکات ذکر شده در این مقاله، به صورت کلی باید در همه کسب‌وکارهایی که قصد تولید محتوای آموزشی در فضای دیجیتال را دارند رعایت شود.

حالا ممکن است سوالی برایتان پیش آمده باشد. اینکه اصلا چرا ما باید آموزش‌های مرتبط با کسب‌وکار خود را به دیگران ارائه کنیم؟ با این کار رقبای خود را زیاد نمی‌کنیم؟ آیا پس از خواندن این آموزش‌ها، مشتریان ما شخصاً به دنبال رفع و رجوع مسئله خود نخواهند رفت؟ بیایید کمی بررسی کنیم.

تولید محتوای آموزشی با هدف آموزش

هدف شما در تولید محتوای آموزشی، باید صرفا آموزش باشد. تمرکز خود را فقط و فقط بر روی آموزش مسئله‌ای که در حال توضیح آن هستید بگذارید. سعی نکنید هدف محتوا را بر روی جذب مخاطب به عنوان مشتری گذاشته و محتوایی بدون کیفیت و غیر قابل استفاده برای کاربران تولید کنید. این کار باعث از بین رفتن حس اعتماد خوانندگان شده و آنها دیگر به وبسایت و نام شما برای یاد گرفتن چیزی مراجعه نخواهند کرد. بنابراین، سعی کنید آموزش را تنها با هدف آموزش ارائه کنید.

به دنبال تولید محتوای با کیفیت برای وبسایت یا اینستاگرام خود هستید؟ لایوتایپ محتوایی با کیفیت، سئو شده و هدفمند برای شما تولید خواهد کرد. با ما تماس بگیرید.
مشاوره رایگان همین الان تماس بگیرید

به عنوان مثال، زمانی که در حال آموزش کار با یک نرم افزار برای ساخت یک ویدیو کلیپ هستید، سعی کنید نرم افزار مورد نظر را از تمامی جوانب بررسی کرده و آموزش جامع و کاملی از آن موضوع ارائه کنید. از اولین قدم تا آخرین قدم به ترتیب به خوانندگان آموزش دهید که چه کارهایی لازم است انجام دهند تا دقیقا پروژه‌ای مشابه پروژه شما را در انتها بدست آورند.

همانطور که پیش‌تر گفته شد، این موضوع تنها محدود به مثال ذکر شده نیست و برای تمامی زمینه‌های کسب‌وکار باید رعایت شود.

به عنوان مثالی دیگر، فرض کنید شما مدیر یک آژانس تبلیغاتی هستید و قصد تولید محتوای آموزشی در زمینه تبلیغات در اینترنت را دارید. برای این کار، باید مسئله تبلیغات را برای خوانندگان به صورتی کامل توضیح دهید. مزایا و معایب هرکدام از کانالهای تبلیغاتی را ذکر کنید و پس از آن، روش‌های ساخت تبلیغات در آنها را همراه با ویدیو یا عکس به آنها نمایش دهید.

در اینجا، برای روشن‌تر شدن این مثال، بهتر است از موضوع تبلیغات در گوگل استفاده کنیم. فرض کنید شما ارائه دهنده خدمات تبلیغات در گوگل هستید. زمانی که قصد تولید محتوای آموزشی در این زمینه را دارید، باید تمامی مراحل ساخت و انتشار تبلیغات در گوگل از اولین قدم (ثبت نام و تایید حساب کاربری) تا آخرین قدم (انتشار تبلیغات) را برای کاربران به صورتی شفاف همراه با تصاویر مخصوص نمایش دهید.

بنابراین، در محتوای آموزشی خود از جهت گیری غیر از آموزش خودداری کنید. آموزش را تمام و کمال و صادقانه به خوانندگان ارائه کنید.

اعتماد سازی با محتوای آموزشی خوب

زمانی که شما محتوای خوب و با کیفیت تولید کنید و موضوع مورد نظر را به صورتی کامل آموزش دهید، اعتماد کاربران نیز به برند شما بیشتر خواهد شد. آنها داروی مشکلات خود را پیش شما پیدا خواهند کرد. چیزی که نیاز به یادگیری آن دارند را پیش شما یاد می‌گیرند و همین باعث افزایش حس اعتماد آنها شده و از نام شما به خوبی یاد خواهند کرد.

اما نتیجه این اعتماد چیست؟

زمانی که اعتماد کاربران و خوانندگان سایت شما به برندتان بیشتر شود، آنها دوباره به وب‌سایت شما سر خواهند زد. از نام شما فرار نمی‌کنند و زمانی که موضوعی را در گوگل جستجو کنند و نام شما را ببینند اولین کلیک را بر روی لینک شما خواهند کرد.

آنها با اعتمادی که به شما دارند، با خیالی راحت برندتان را به دیگران معرفی خواهند کرد و همین باعث افزایش دایره مشتریان شما خواهد شد.

حتی اگر شما را به کسی معرفی نکنند، این حس اعتماد ایجاد شده حس اطمینانی را به آنها می‌دهد که اگر در آینده در زمینه مورد نظر نیاز به خدمات شخص یا شرکتی داشتند سریعا یاد شما افتاده و برای دریافت خدمات و یا خرید محصولات با شما تماس بگیرند.

تولید محتوای آموزشی حرفه‌ای و ایجاد حس نیاز

در تولید محتوای آموزشی، سعی کنید موضوع مورد نظر را به صورتی حرفه‌ای بررسی کنید. از روی مسائل پیش پا افتاده به سادگی عبور نکنید. این مسائل پیش پا افتاده برای شما ساده است، اما برای خیلی از انسان‌ها ممکن است مسائل بسیار سختی به نظر بیاید.

از طرفی، زمانی که محتوای شما جزئیات زیادی را در بر بگیرد و به تعبیری “شلوغ” باشد، خوانندگان آن احساس می‌کنند آنها شخصا از پس انجام این کار بر نمی‌آیند و در نتیجه برای دریافت خدمات‌تان با شما تماس خواهند گرفت.

اما اشتباه نکنید، این “شلوغ” بودن محتوا به معنی شلوغی ظاهری و بهم ریختگی نیست.

همیشه باید ساده و حرفه‌ای کار کنید. از شلوغ کردن محتوا با المان‌های زیاد و اضافه گویی پرهیز کرده و محتوایی تا حد ممکن کوتاه ارائه کنید. اما این کوتاه بودن به معنی حذف بخش‌هایی از آموزش نیست. کوتاه بودن به معنی پرهیز از پُرگویی است.

منظور ما در اینجا از کلمه “شلوغ”، بررسی تمامی جوانب کار (حتی قسمت‌های بسیار پیشرفته و حرفه‌ای که نیاز به چندین سال تجربه دارد) است.

برای روشن‌تر شدن موضوع، در مثال‌هایی که اول این مقاله ذکر شد، میتوان به Expression نویسی در نرم افزارهای ویرایش ویدیو یا تعریف Goal ها و Event ها در Analytics و Adwords برای موضوع Conversion ها در تبلیغات گوگل است. (این دو مثال برای افرادی که آشنایی با این موضوعات ندارند مثال خوبی نیست. اما برای کسانی که آشنایی اولیه داشته باشند بهترین مثال است. به هر حال، اگر این مثال‌ها را نمی‌شناسید و یا متوجه نشدید عذرخواهی می‌کنیم 😊 )

به این ترتیب، کسانی که مقالات مورد نظر را بخوانند و به این قسمت‌های سخت برخورد کنند، ترسی در آنها به وجود می‌آید و پیش خود احساس می‌کنند که برای رفع این مشکل “باید” به شما مراجعه کنند و خودشان به تنهایی از پس این کار بر نمی‌آیند.

ارائه پیشنهاد خدمات پس از آموزش

حالا به بخش جذاب این مقاله رسیده‌ایم. بخش تجاری سازی مقاله مورد نظر.

ما بارها در مقالاتمان این جمله را گفته‌ایم:

هیچکس محض رضای خدا تولید محتوا نمی‌کند! هیچ کس هم محض رضای خدا مقاله مورد نظر را نمی‌خواند!

زمانی که تولید محتوای آموزشی شما به پایان رسید، در انتها می‌توانید پیشنهادات خود را برای ارائه خدمات در همان زمینه ارائه کنید.

به منظور این کار، می‌توانید از بنرهای گرافیکی، ویدیو و یا متن استفاده کرده و خدمات خود را ارائه کنید.

برای مثال، به خوانندگان پیشنهاد دهید که اگر به دنبال ساخت ویدیو و یا موشن گرافیک هستند، می‌توانند به شما مراجعه کنند و از سردرد یادگیری و ساخت آن رها شوند تا شما ویدیو مورد نظر را تنها در عرض چند روز به ایشان تحویل دهید.

یا به عنوان مثالی دیگر، به کاربران پیشنهاد دهید که اگر به دنبال تبلیغات در گوگل هستند نیازی نیست خودشان دردسرهای ساخت حساب کاربری و تایید آن، تهیه کردیت کارت و یا یادگیری موضوعاتی مثل Conversion ها و … را داشته باشند. آنها به راحتی می‌توانند با خواندن این مقاله به برندتان اطمینان کرده و آن کار را به شما بسپارند.

جمع بندی

در تولید محتوای آموزشی، سعی بر این است که تمرکز محتوا روی آموزش واقعی باشد. سعی کنید به صورتی آموزش را ارائه کنید که خواننده آن تمامی نیازهایش برطرف شود. نگران کسانی نباشید که با خواندن این مقالات آموزشی به دنبال رفع نیاز خود رفته و مشتری شما نمی‌شوند. اینگونه افراد، حتی اگر شما آموزش ناقصی ارائه کنید یا اصلا آموزشی ارائه نکنید هم به سراغ شما نخواهند آمد. اینگونه افراد اصولا به دنبال هزینه کردن نیستند.

بنابراین، محتوای خود را برای کسانی بنویسید که فکر می‌کنند با خواندن یک آموزش می‌توانند از پس حل آن مشکل برآیند، اما زمانی که به آموزش حرفه‌ای شما مراجعه می‌کنند، شدیداً احساس نیاز را برای دریافت خدماتتان پیدا کرده و با شما تماس می‌گیرند.

در صورتی که زمان کافی برای تولید محتوای آموزشی ندارید، از خدمات تولید محتوای لایوتایپ کمک بگیرید و محتوای آموزشی حرفه‌ای و قدرتمند برای زمینه کسب‌وکاری خود بنویسید و با ایجاد حس نیاز و اعتماد، تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.

در انتها پیشنهاد میکنم سری به مقاله تولید محتوای الکترونیکی چیست بزنید. مطالب تخصصی خوبی درباره تولید محتوای آموزشی در این مقاله وجود دارد که بد نیست با آنها بیشتر آشنا شوید.

مطالب مشابه

    ارسال دیدگاه