تعداد کلمات پست وبلاگ, تولید محتوا با طول مناسب؛ تعداد کلمات پست وبلاگ برای سئو

حتما تا به حال اهمیت تولید محتوا برای رشد کسب‌ و کارتان در فضای آنلاین را درک کرده‌اید. تولید محتوا یکی از مهمترین قدم‌ها برای شناخته شدن بیشتر و افزایش فروش و تعداد مشتریان است. اما در این بین، ممکن است سوالی برایتان پیش بیاید، اینکه تعداد کلمات پست وبلاگ برای سئو بهتر و ارتقاء رتبه سایت در گوگل چقدر باید باشد؟

بیایید کمی بررسی کنیم و ببینیم تولید یک محتوای متنی با چه تعداد کلماتی می‌تواند در رتبه مقاله شما در گوگل تاثیر گذار باشد.

چرا محتوای طولانی‌تر بهتر است؟

اصلا چرا باید گوگل اهمیت بیشتری به محتوای طولانی‌تر بدهد؟ چه فرقی می‌کند ما چند کلمه بنویسیم وقتی مشخص است در رابطه با چه موضوعی در حال نوشتن محتوا هستیم؟

برای مثال فرض کنید شما یک محتوای ۵۰۰ کلمه‌ای در رابطه با موضوع گردشگری و توریست نوشته‌اید. در اینجا، احتمال اینکه شما مکان مورد نظر را از تمامی جنبه‌های تاریخی، فرهنگی، زیبایی، صنایع دستی و … بررسی کرده باشید کمتر از حالتی است که شما یک محتوای ۲۰۰۰ کلمه‌ای برای بررسی مکان مورد نظر می‌نویسید.

دقت کنید، همانطور که گفتیم احتمال این موضوع کمتر است. بنابراین، گوگل هم صرفا به این موضوع توجه نمی‌کند و کیفیت محتوای نوشته شده و بسیاری عوامل دیگر را برای رتبه بندی نتایج خود استفاده خواهد کرد.

به دنبال تولید محتوای با کیفیت برای وبسایت یا اینستاگرام خود هستید؟ لایوتایپ محتوایی با کیفیت، سئو شده و هدفمند برای شما تولید خواهد کرد. با ما تماس بگیرید.
مشاوره رایگان همین الان تماس بگیرید

اما به صورت پیش فرض، محتوای طولانی‌تر با احتمال بیشتری موضوع مورد نظر را بررسی کرده و به جنبه‌های مختلف آن پرداخته است.

همانطور که در قسمت قبل هم ذکر شد، زمانی که گوگل قصد رتبه بندی نتایج خود را دارد صرفا به این موضوع توجه نکرده و به بسیاری موارد دیگر نیز اهمیت خواهد داد.

به عنوان مثال، اینکه چقدر کاربرانی که به وب‌سایت شما می‌آیند آن مطلب مورد نظر را خوانده و چقدر زمان برای خواندن آن صرف می‌کنند، آیا تعامل (Engagement) ای با مطلب مورد نظر برقرار می‌کنند؟ آیا آن را برای دوستان خود به اشتراک می‌گذارند؟

مواردی از این قبیل، جدای از بحث تعداد کلمات، در چشم موتورهای جستجوگر گوگل دارای اهمیت ویژه‌ای است. در ادامه به چند مورد مهم نگاهی مختصر خواهیم داشت.

تعداد کلمات پست وبلاگ برای سئو

اگر این موضوع را در گوگل جستجو کنید، نتایج فارسی و انگلیسی بسیار زیادی در این رابطه برای شما به نمایش در می‌آید. بسیاری از وب‌سایت‌ها و نویسندگان وبلاگ‌ها، سئوی این موضوع را مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند. اگر به تعدادی از آنها نگاهی کلی بیاندازید، متوجه خواهید شد که تعداد کلمات مناسب برای نوشتن یک پست چقدر است.

اما اگر وقت برای این کار ندارید، ما به صورت خلاصه تعدادی نمودار و تصویر برای شما آماده کرده‌ایم که به راحتی متوجه خواهید شد تعداد کلمات مناسب برای نوشتن محتوا چقدر است.

تعداد کلمات پست وبلاگ, تولید محتوا با طول مناسب؛ تعداد کلمات پست وبلاگ برای سئو

همانطور که مشاهده می‌کنید، مناسب‌ترین حالت برای نوشتن یک مطلب یا یک پست، زمانی است که محتوای متنی دارای چیزی حدود ۲۰۰۰ کلمه باشد. توجه کنید منظور از رتبه در گوگل، پوزیشن لینک محتوای شما نسبت به بقیه لینک ها است. پس سعی کنید محتوایی قوی‌تر بنویسید و موضوع مورد نظرتان را از جنبه‌های مختلف بررسی کنید و صرفا به دنبال نوشتن یک تیتر و چند پاراگراف ساده نباشید. اصولا هنگام نوشتن محتوا فکر تعداد کلمات پست وبلاگ را از ذهن خود بیرون کنید.

محتوای متنی به همراه عکس و ویدیو

در زمان نوشتن محتوا، به این نکته توجه کنید که محتوای تولید شده، فقط شامل متن نباشد. محتوا باید دارای تصاویر متعدد، نمودار (در صورت وجود و ارتباط به موضوع محتوا)، ویدیو، موشن گرافیک و المان‌های تصویری دیگر باشد.

محتوایی که فقط شامل متن است، برای کاربر و خواننده آن خسته کننده خواهد بود. آنها از یکنواختی آن محتوا خسته شده و صفحه وب مورد نظر را ترک خواهند کرد. همین موضوع باعث افزایش نرخ پرش وب‌سایتتان شده و در نتیجه رتبه شما در موتورهای جستجو تنزل پیدا می‌کند.

سعی کنید عکس‌ها و ویدیوهای مرتبط با مطلب مورد نظر را در بین پاراگراف‌های آن بگذارید. تمامی عکس‌ها و المان‌های تصویری را یکجا به کار نبرید. آنها را در مکان‌های مختلف پخش کنید تا محتوای مورد نظر از یکنواختی در بیاید.

همچنین، سعی کنید از ویدیو در متن خود استفاده کنید، یک ویدیو چند ثانیه‌ای بهتر از یک متن ۱۰۰۰ کلمه‌ای است. با به کار بردن ویدیو، هم موضوع مورد نظر را به طور تصویری می‌توانید توضیح دهید و هم کاربران را وادار به ماندن در صفحه و صرف زمان بیشتر کنید که در نتیجه آن نرخ پرش شما کاهش و رتبه سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

درگیر کردن مخاطب با محتوای طولانی

زمانی که شما یک محتوای طولانی می‌نویسید، به راحتی می‌توانید در هر قسمت از آن، کاربر و خواننده را به قسمت بعدی یا قبلی ارجاع دهید.

این کار باعث می‌شود خواننده، بیشتر با مطلب مورد نظر درگیر شده و برای درک بهتر آن به قسمت‌های مذکور مرتبا مراجعه کند.

تیترهای جذاب، از مهمترین عوامل درگیر شدن خواننده با مطلب مورد نظر است. سعی کنید از تیترهای جذاب استفاده کنید تا خواننده با مشاهده آن تیتر، ناخودآگاه تمایل به خواندن آن قسمت پیدا کند.

درگیر کردن مخاطب دقیقا به این معنی است که موضوعات مختلف را در بخش‌های متفاوت با تیترهایی جذاب بررسی کنید. سعی نکنید تمامی مطالب را در یک قسمت به صورت خلاصه و اشاره‌ای جمع‌بندی کنید.

تولید محتوای بخش بندی شده با فهرست مطالب

یکی از مهمترین موضوعات در تولید محتوای طولانی، بخش بندی مطالب و داشتن یک فهرست مطالب است.

در فهرست مطالب، تیترهای خود را قرار دهید و آنها را به قسمت مربوطه لینک کنید.

سعی کنید ترتیب تیترها را در نمایش آنها رعایت کنید. برای مثال، تیترهای h2 در یک فاصله باشند و زیرتیترهای h3 نیز با یک فاصله مشخص از آنها. برای درک بهتر این موضوع، عکس زیر را مشاهده کنید:

تعداد کلمات پست وبلاگ, تولید محتوا با طول مناسب؛ تعداد کلمات پست وبلاگ برای سئو

همانطور که می‌بینید، تیترها و زیرتیترها به درستی فاصله داده شده‌اند تا خواننده به راحتی تشخیص دهد که هر قسمت مربوط به کدام موضوع است.

برای لینک دادن آیتم‌های فهرست مطالب به قسمت مورد نظر، کمی دانش HTML نیاز است. البته فقط کمی! نیازی نیست شما یک متخصص باشید. ما به سادگی در همینجا به شما آموزش خواهیم داد که چطور یک آیتم در فهرست مطالب را به یک قسمت لینک کنید.

آموزش لینک دادن در فهرست مطالب به بخشی از محتوا

برای این کار، نخستین قدم رفتن به ویرایشگر متنی است. یعنی جایی که شما می‌توانید Source Code (سورس کد) محتوایی که در حال نوشتن آن هستید را ببینید.

حالا، تیتر مورد نظر در محتوا را پیدا کرده و یک ID به آن اضافه کنید. برای مثال، شکل زیر را ببینید:

تعداد کلمات پست وبلاگ, تولید محتوا با طول مناسب؛ تعداد کلمات پست وبلاگ برای سئو

سپس به قسمت فهرست مطالب رفته و آیتم مورد نظر را پیدا کرده و به شکل زیر آن را با تگ a و لینک مورد نظر به همراه هشتگ و ID که قبلا استفاده کردید لینک کنید.

تعداد کلمات پست وبلاگ, تولید محتوا با طول مناسب؛ تعداد کلمات پست وبلاگ برای سئو

به همین سادگی. حالا آیتم مربوطه در فهرست مطالب شما، به قسمت مورد نظر لینک شده است.

صفحه بندی محتوای طولانی برای بهبود وضعیت سئو

چرا باید محتوای طولانی را صفحه بندی کنیم؟ چه اهمیتی دارد که تمامی محتوا در یک صفحه نمایش داده شود یا در صفحات مختلف قرار گیرد؟

در پاسخ به این سوالات، باید بگوییم که صفحه بندی مطالب نه تنها از لحاظ بارگذاری سریعتر و راحت‌تر بودن خواننده مفید است، بلکه بر روی سئو مطلب مورد نظر نیز تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. اما چگونه؟

ببینید، زمانی که شما یک مطلب طولانی را به بخش‌های مختلفی تقسیم بندی می‌کنید، آدرس (URL) هایی متناسب با تعداد صفحات مطلب ساخته خواهد شد. بنابراین مطلب شما در اینجا تنها دارای یک URL نیست و بنابراین میزان ایندکس صفحات شما در گوگل بالاتر خواهد رفت. صفحاتی که به هیچ عنوان محتوای تکراری (Duplicate) شناخته نمی‌شوند.

فایده دیگر این موضوع، افزایش زمانی است که کاربر در وب‌سایت شما به گشت و گذار می‌پردازد. کاربر مورد نظر برای خواندن این مطلب، صفحات مختلفی را باز کرده و پس از خواندن هر کدام به سراغ صفحه بعدی می‌رود. بنابراین، تعداد صفحات دیده شده و زمان صرف شده توسط کاربر در وب‌سایت شما افزایش پیدا کرده و این دقیقا همان چیزی است که گوگل به دنبالش است.

پیشنهاد میکنم سری به مقاله ۲۲ نکته در تولید محتوا بر اساس سئو بزنید.

بنابراین رتبه وب‌سایت شما نیز بهبود خواهد یافت و این موضوع تاثیر مستقیمی بر سئو کلی سایت دارد.

فراخوان عمل (Call To Action) برای خواندن کامل محتوا

فراخوان عمل، یکی از مهمترین نکات برای تولید محتواست. هیچکس برای رضای خدا تولید محتوا نمی‌کند و هیچکس هم برای رضای خدا محتوای مورد نظر را نمی‌خواند.

قطعا کسی که یک محتوا می‌نویسد، در نهایت به دنبال رسیدن به هدفی است. این هدف می‌تواند ثبت نام کاربر (خواننده) در وب‌سایت ایشان باشد، یا خرید یک محصول از فروشگاه، ثبت نام در خبرنامه و یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی آن وب‌سایت.

کسی هم که برای خواندن آن محتوا به وب‌سایت مورد نظر آمده است، در نهایت به دنبال هدفی است. این هدف می‌تواند شناخت بهتر خدمات آنها، دانستن بیشتر در مورد یک موضوع، شناخت بیشتر یک محصول قبل از خرید آن و یا اهدافی از این قبیل باشد.

بنابراین، کسی که در حال خواندن آن مطلب است، قبلا به این نتیجه رسیده که به خواندن آن احتیاج دارد و شما نیز با یک محتوای خوب، در حال رفع احتیاج ایشان هستید. حال چه می‌شود اگر خواننده، مقداری گرسنه بماند؟ و برای خواندن کامل آن مطلب، مجبور به انجام کاری باشد؟ شما اگر گرسنه باشید چه کار می‌کنید؟ قطعا به دنبال راهی برای رفع گرسنگی خود خواهید بود.

اینجاست که فراخوان عمل (Call To Action) معنی پیدا کرده و به کمک کسب‌وکار شما می‌آید.

شما به راحتی می‌توانید مقداری از محتوا را مخفی کرده و در مقابل درخواست کاربر برای خواندن کامل محتوا، از ایشان درخواست کنید تا یک عملی انجام دهد. به عنوان مثال، در وب‌سایت شما عضو شده و یا یک فرم برای ثبت نام در خبرنامه را پُر کند.

به همین سادگی، افرادی را که برای کسب‌وکارتان جستجو کرده‌اند و می‌توانند دارای پتانسیل بسیار بالایی برای مشتری شدن باشند را هدف قرار داده‌اید.

تولید محتوای کاربردی؛ پُرگویی نکنیم

یادتان نرود که نه تنها کاربر از محتوای بی مورد و بلا استفاده خوشش نمی‌آید، بلکه موتورهای جستجو نیز این مورد را به راحتی تشخیص داده و تاثیر منفی آن را در رتبه بندی خود اعمال خواهند کرد.

نیازی نیست برای نوشتن یک محتوای طولانی (برای مثال ۲۰۰۰ کلمه‌ای)، یک موضوع را از زوایای مختلف بررسی کرده و یا محتوایی بدون هدف بنویسید. پُر گویی در تولید محتوا جایگاهی ندارد.

سعی کنید تولید محتوای با کیفیت انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله، سعی کردیم نکات کاربردی برای مشخص کردن تعداد کلمات برای پست وبلاگ را به شما آموزش دهیم.

به صورت کلی، اگر قصد تولید محتوا دارید، در نخستین قدم مشخص کنید که آیا این محتوا قابلیت تقسیم شدن به بخش‌های مختلف را دارد یا نه.

پس از تعیین این موضوع، برای هر قسمت یک تیتر جذاب نوشته و شروع به تولید محتوا کنید. یادتان نرود که نکات ذکر شده در این مقاله را به کار بگیرید و همچنین از تولید محتوای بی کیفیت و بدون هدف پرهیز کنید.

به طور حتم، زمانی که محتوای تولید شده دارای کیفیت بالایی باشد، موتورهای جستجو نیز این موضوع را متوجه شده و به وب‌سایت شما ارزش و رتبه بالاتری خواهند داد. در نتیجه مشتریان بیشتری به سمت وبسایت شما آمده و کسب‌وکار شما رشد پیدا خواهد کرد.

همان گونه که دیدید در کنار کیفیت محتوای وبلاگ، تعداد کلمات یک پست وبلاگ میتواند تاثیر زیادی در رشد وبلاگ شما و به طبع آن افزایش درآمد شما باشد.

مطالب مشابه

    ارسال دیدگاه