در این مقاله با ۹ نکته در تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی در خدمت شما مخاطبان لایوتایپ هستیم. گسترش شبکههای اجتماعی به عنوان ابزاری برای ارتباطات مجازی بین افراد از چند سال پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. تفاوتی نمیکند شما فقط یک صفحهی شخصی در یکی از شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام دارید یا چندین صفحه تجاری در انواع شبکههای اجتماعی، به هر حال برای بقای خود در این فضا نیاز به تولید محتوا دارید.
البته برای کسانی که از این طریق کسب درآمد میکنند این مطلب اهمیت بسیار بیشتری دارد. در این مقاله به نکاتی خواهیم پرداخت که باید در تولید محتوای مناسب برای صفحه اجتماعی خود آنها را در نظر بگیرید. نکات مفیدی که می تواند به شما در جهت داشتن یک صفحه جذاب و پربیننده در فضای مجازی کمک شایانی کند. با ما همراه باشید.
امروزه با گسترش شبکههای اجتماعی در جوامع مدرن، فرصت خوبی برای تبلیغات مجازی برندهای مختلف بوجود آمده است. اما تولید محتوا به صورت مستمر برای این شبکههای اجتماعی کاری زمان بر است. از این رو مدیران بسیاری از این شبکهها و کانالهای اجتماعی را مجبور کرده است تا برای این کار از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنند.
اصولا ماهیت تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد، زیرا که هر پلتفرم اجتماعی ماهیت و کارایی مخصوص به خود را دارد و تولید محتوا باید با توجه به کاربرد آن شبکه اجتماعی انجام شود.
برای مثال اینستاگرام یکی از شبکه های مجازی مورد توجه، مخصوصا در ایران است که بیشتر صاحبان کسب و کار از آن استفاده می کنند. اما فعالیت مستمر و مداوم در اینستاگرام بسیار مهم و در عین حال بسیار وقت گیر است و بهتر است مدیریت آن به یک تیم باتجربه سپرده شود.
تولید محتوا برای اینستاگرام معمولا به صورت تعداد پست در ماه پیشنهاد می شود. این پست ها میتوانند شامل عکس، بنرگرافیکی، موشن گرافیک و ویدئو باشند.
جذب مخاطب و افزایش دنبال کنندگان یا همان فالوئرها برای هر کسب و کاری دارای اهمیت زیادی است. کلید رسیدن به این هدف قطعا داشتن محتوای باکیفیت است. مخاطب با دیدن محتوای شما است که تصمیم می گیرد صفحه شما را دنبال کند یا خیر.
اکنون به ۹ نکته مهم در تولید محتوا برای شبکه های خواهیم پرداخت.
ماهیت شبکههای اجتماعی با یک دیگر تفاوت دارند. بعضی از انها بیشتر جنبه تفریح و سرگرمی دارند. بعضی دیگر جنبه کاری و شغلی بیشتری دارند و افراد برای معرفی تخصص خود در آنها عضو میشوند. باید ابتدا ببینید هدف از شبکه اجتماعی مورد نظر شما چیست.
این نکته ای است که همیشه باید به آن توجه کنید. برای مثال در اینستاگرام که جنبه سرگرمی بیشتری دارد نباید در هنگام انتشار مطالب، زیاد از ادبیات رسمی استفاده کنید. بر عکس در شبکه لینکدین باید ادبیات رسمی مورد استفاده قرار گیرد. اینها مثالهایی است که بدانید کارکرد هر شبکه اجتماعی مخصوص به خود است و شما نیازمند محتوای متناسب با آن هستید.
اصولا بیشتر شبکههای اجتماعی تصویر محور هستند. برای مثال اینستاگرام و پینترست شبکههای اجتماعی هستند که بر پایه تصویر و المانهای تصویری بنا نهاده شده است. هر چقدر که جنبه های بصری تصاویر شما بیشتر باشد بازدیدکنندگان شما بیشتر خواهد بود.
از این رو باید از رنگ های جذاب و تصاویری که بیننده را مجذوب می کند در محتواهای خود استفاده کنید. همچنین یکی از نکات مهم در تولید محتوا برای این گونه شبکههای اجتماعی، استفاده از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت بالاست.
صرف نظر از درون مایه محتوای شما، کیفیت های بالای تصاویر می تواند هر مخاطبی را راضی نگه دارد. انتشار نکردن هیچ پستی بهتر از انتشار یک پست بی کیفیت است. کمتر کسی تمایل به تماشای ویدئویی بی کیفیت دارد، حتی اگر موضوع آن جذاب باشد. بنابراین در زمینه تولید محتوا برای آنها هیچ گاه کیفیت را فدای کمیت نکنید.
با توجه به ماهیت هر شبکهاجتماعی، میانگین رده سنی افراد عضو آن متفاوت است. مثلا صفحهای در اینستاگرام با موضوع فروش لوازم خانگی، طبیعتا دنبال کنندگانی با میانگین رده سنی نوجوان ندارد و بیشتر افراد دنبال کننده آن میان سال هستند.
قطعا سلایق و شخصیت افراد در سنین مختلف باهم تفاوت دارد. از این رو باید محتوای شما با سن مخاطبانتان متناسب باشد. برای تولید محتوایی متناسب با رده سنی کاربران مختلف باید از رنگها، تصاویر و کلمات متناسب همان رده سنی استفاده کنید.
همچنین توجه کنید که بیشتر دنبال کنندگان شما زن هستند یا مرد؟ این سوالی است که به هنگام تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی باید به آن پاسخ بدهید. برای مثال ۷۰ درصد استفاده کنندگان از پینترست زن هستند.
حتما در تولید محتوا برای انواع شبکههای اجتماعی، از انواع مختلف محتوا مثل ویدئو، اینفوگرافیک و عکس استفاده کنید. یک صفحه اجتماعی پر بازدید قطعا به تنوع در نوع محتوا نیازمند است تا دنبال کنندگان خود را از دست ندهد.
در بیشتر شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر، پینترست و … امکان استفاده از هشتگ وجود دارد. در بین متن یا زیر متن محتوای خود حتما از هشتکهای مناسب در زمینه همان محتوا استفاده کنید.
هشتکها به موتورهای جستجوگر کمک میکنند که موضوع محتوای شما را درک کرده و کسانی که به دنبال موضوعات مرتبط با صفحه شما هستند، به سوی شما راهنمایی شوند. بنا بر آمار هشتک ها ۱۲ درصد در دیده شدن محتوای شما تاثیر دارند.
البته استفاده خیلی زیاد از هشتکها در یک پست، توصیه نمیشود. در صورت استفاده بیش از حد ممکن است از طرف آن شبکه اجتماعی به عنوان اسپم شناخته شوید. همچنین در کنار استفاده از هشتک های عمومی از هشتک مخصوص برند خود نیز استفاده کنید.
شما در هر زمینه ای که فعالیت می کنید بلآخره پشت صحنه ای دارید که می توانید از آنها برای تولید محتوا استفاده کنید. میتوان گفت عکس ها و ویدئوهایی که از پشت صحنه کسب و کارتان تهیه میکنید می تواند بخشی از محتوای محبوب صفحه شما باشد. همچنین میتوانید محتوایی تولید کنید که در آن با دنبال کنندگان خود صحبت و از آنها تقدیر و تشکر کنید. این گونه محتوا در شبکههایی مثل اینستاگرام و کانالهای تلگرامی کاربرد دارند. این نوع از محتوا، می تواند حس اعتماد را بین مخاطبانتان و شما افزایش دهد.
در شبکه های اجتماعی که برای کسب درآمد اقدام به فروش محصول یا خدماتی میکنند، نظر مشتریان اهمیت زیادی دارد. سعی کنید نظر مشتریان خود را درمورد کیفیت محصولاتان جویا شوید. سپس میتوانید این نظرات را در قالب عکس و ویدئو به عنوان محتوا در صفحه خود منعکس کنید.
حتی میتوانید از عکس های مخطبانتان که در حال استفاده از محصول شما هستند، در محتوای خود استفاده کنید. این روش تولید محتوا میتواند علاوه بر بر طرف کردن نیاز صفحه شما به محتوا، دید خوبی به شما درباره تصمیم گیریهای آینده بدهد.
یک محتوای خوب برای شبکههای اجتماعی می تواند یک تیتر جذاب داشته باشد. این کار کمک می کند مخاطبان با دیدن مطلب شما کنجکاو شده و سرسری از آن عبور نکنند. این موضوع خود باعث واکنش نشان دادن افراد بیشتری نسبت به مطلب شما میشود که نتیجه آن دیده شدن بیشتر صفحه شما خواهد بود.
گاهی می توان از تولید محتوای آگاهی دهنده یا خبری برای آگاهی بخشیدن به مخاطبان استفاده کرد. سعی کنید بعضی از محتواهای شما حاوی پیام یا خبری درباره کسب وکارتان باشد. این پیام می تواند یک پیام علمی، اخلاقی یا هر چیز دیگری باشد. مثلا فرض کنید صفحه شما درباره فروش کفش زنانه است. میتوانید در بین پست های خود یک بار هم درباره فواید کفش هایی که با چرم طبیعی ساخته میشوند، صحبت کنید.
محتوای آگاهی دهنده می تواند یادآوری کننده یک موضوع یا مرتبط با مناسبت خاصی باشد. سعی کنید بروز باشید و از محتواهای مناسبتی مانند، روز مادر، روز پدر، اعیاد مذهبی و ملی و دیگر مناسبتها در لابلای محتواهای خود استفاده کنید.
تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی کاری تخصصی است که باید وقت مناسبی را برای آن در نظر بگیرید یا مسئولیت انجام آن را به یک تیم باتجربه واگذار کنید. به هر حال در دنیای رقابتی امروز، نادیده گرفتن اهمیت این موضوع میتواند خسارات جبران ناپذیری به کسب و کار شما وارد کند.